Všetky bežecké výzvy: -20% zľava. Použite kód: RUN20
Končí o

Promo akcia: -10% zľava. Použite kód: PROMO10

Čo je to Nordic Walking?

28. január 2021 Darina Volochová

“Nordic Walking, alebo aj severská chôdza, si u nás získava stále väčšiu obľubu. Niet sa čomu diviť – zvládne ho naozaj každý, má množstvo zdravotných benefitov a dá sa praktizovať počas celého roka. V tomto blogu si ho priblížime ešte o čosi bližšie.”

Poznáte históriu Nordic Walkingu?

Zrod tohto športu bol postupný a zásluhy sa pripisujú niekoľkým ľudom. Napríklad švédskej učiteľke telesnej výchovy, ktorá v roku 1966 zahrnula chôdzu s lyžiarskymi palicami do svojich učebných osnov a aktívne tento šport promovala naprieč celou krajinou.

Ďalšou významnou osobou bol tréner bežeckých lyžiarov Mauri Repo, ktorý vo svojej publikácii z roku 1979 opísal rôzne tréningové techniky mimo sezóny, napríklad chôdzu alebo beh s paličkami.

Najväčšie zásluhy patria bezpochyby Fínovi menom Aki Karihtala, ktorý sa podieľal na vývoji prvých palíc, vzniku názvu a vytvoril tiež akčný plán na propagáciu tejto aktivity naprieč celým svetom. Dnes je prezidentom medzinárodnej federácie Nordic Walking.

V roku 2013 vznikla Slovenská asociácia Nordic Walking (SNWA).

severska chodza nordic walking v prirode

Nordic Walking má množstvo benefitov

Najväčší benefit tejto ozdravno-športovej aktivity spočíva v zapojení svalov hornej časti tela. Severská chôdza je tak omnoho efektívnejšia než klasická chôdza, pešia turistika či jogging a zapája vyše 650 svalov tela!

Nordic Walking sa dá praktizovať počas celého roka a je ideálny tak pre starších ľudí, ako aj pre mladších so sedavým typom zamestnania. Vďaka severskej chôdzi chudnete, zlepšujete si kondíciu, posilňujete nové svaly, znižujete riziko srdcovo-cievnych chorôb a zlepšujete imunitu. Nordic Walking je tiež ideálny pre astmatikov, alergikov a diabetikov – zoznam výhod pokračuje a je naozaj dlhý.

Čo teda k nemu potrebujete a ako by mala vyzerať správna technika?

Palice a obuv na Nordic Walking

Vašu jedinú výstroj budú tvoriť palice, ktoré sa na prvý pohľad môžu zdať totožné s tými trekingovými. Nie je to však pravda, pretože sú ľahšie a zahŕňajú aj odnímateľné rukavičky (v časti technika si vysvetlíme ich význam).

Palice na Nordic Walking

Ďalším rozdielom je zakončenie, v tomto prípade ostrejšia špička bez tanierika, ktorá sa využíva pri chôdzi na mäkkom a nerovnom povrchu. Bonusom je násadka (pätka, topánočka, botička, využívajú sa rôzne názvy), ktorá zas poslúži na asfalte.

Na internete nájdete množstvo palíc na severskú chôdzu, pričom šikovnou voľbou môžu byť tie teleskopické – v prípade potreby si ich tak každý člen domácnosti môže nastaviť na svoju optimálnu veľkosť.

palice na nordic walking

Čo sa týka obuvi, ideálne sú nízke topánky s elastickou podošvou. Noha nesmie byť príliš stlačená a zafixovaná, ako je to v prípade topánok na turistiku. Myslite v prvom rade na komfort a na terén, kde ich budete využívať. Ak uprednostňujete prírodu pred mestom, siahnuť by ste mali po praktických topánkach s vodoodpudivou membránou a profilovanou podošvou.

Technika správnej severskej chôdze

Svoje palice si nastavte na takú výšku, aby lakeť zvieral uhol 90 stupňov. Následne sa začína chôdzou v zmysle opačná ruka a opačná noha.

Nordic Walking „vylepšuje“ prirodzenú chôdzu zapojením hornej časti tela – pozor preto na používanie paličiek, ktoré by ste nemali klásť príliš dopredu. Ruka by sa mala hýbať len v takom rozsahu, ako sa to deje pri chôdzi. Čiže prirodzený kmitavý pohyb dopredu dozadu bez ohýbania lakťov.

Palice na Nordic Walking

Na čo teda slúžia spomínané pútka na paličkách? V bode, kedy je ruka za telom, by ste mali paličku pustiť a uchopiť ju až vtedy, kedy je ruka opäť pred telom.

Palice slúžia v princípe na to, aby vás „poháňali“ vpred, nebojte sa ich preto aktívne zapájať a odrážať sa od nich. Ideálne sú dlhšie kroky a prirodzene vás to bude tlačiť do mierneho predklonu – vďaka tomu pracujú aj svaly na trupe. Tempo závisí od osobných preferencií.

Odmeňte sa za svoj výkon medailou!

Virtual Challenge medaily vyzva Nordic Walking

Ak máte radi výzvy a je to pre vás určitý spôsob motivácie, určite neprehliadnite možnosť zúčastniť sa našich virtuálnych športových výziev. Princíp je jednoduchý – stačí si vybrať úroveň, prihlásiť sa na danú výzvu a zaplatiť štartovné, z ktorého jedno euro poputuje na podporu našich paralympionikov. Výzvy:

Nordic walking HOBBY (5 km)
Nordic walking PRO (10 km)

Na zdolanie výzvy máte až dva mesiace, pričom počas aktivity sa nezabudnite odfotiť alebo si trekovať svoju trasu. Takýto vizuálny dôkaz si potom nahrajte na svoju nástenku na tomto webe a my ju do dvoch dní schválime. Ani sa nenazdáte a v schránke vás bude čakať zaslúžená odmena – unikátna a masívna kovová medaila, ktorú sme vyrobili v obmedzenom počte.

Tak neváhajte a športujte spolu s nami!